Dominantní pozice vyhledávače Google Chrome byla po dlouhou dobu neochvějná. Aby taky ne, když přišel s řadou inovací, obrovskou databází doplňků, rychlostí a kompatibilitou. Navíc vše založené na open source Chromium.
Velice rychle jsme si zvykli a musím přiznat, že “zvyk je železná košile”. Vše funguje, jak má, tak proč dělat změnu? A to je nyní tím hlavním tahounem užívanosti Chrome.
Přizpůsobit se, nebo zaniknout
Ten rozmach byl tak velký, že ostatní prohlížeče začali masivně ztrácet. Ona vlastně žádná kvalitní konkurence pořádně nebyla. Kdo tedy chtěl přežít, musel jít ideálně podobnou cestou. Kdo nešel, zůstal na chvostu se svým věrným fan klubem. To ale neznamená, že by například Opera byla špatným prohlížečem, to vůbec ne. Několik let mi byla primárním prohlížečem.
Každopádně Google zůstává tím inovátorem a ostatní se snaží držet se.
Když reklamy vadí
Možnou nevýhodou Google Chrome, za což ho často lidé pranýřují, je jeho využívání pro sběr statistik využití a celkově pro marketingové účely. Vždyť marketingové služby jsou jedním z velkých příjmů společnosti Google.
Ani to ale neodrazuje k používání jiných “bezpečnějších” prohlížečů, i když na výběr je. Marketingoví specialisté jsou za to rádi.
Microsoft Edge se chytá šance
Internetový prohlížeč Microsoft Edge od svého vypuštění roku 2015 zkusil jít svou vlastní cestou. Potýkal se s řadou problémů a ze začátku si své místo jen těžce získával.
Postupně se ale Google Chrome přiblížil (dokonce začal implementovat doplňky Chrome) a stal se plně konkurenceschopným. Mezi jeho hlavní přednosti bych uvedl:
- vysoká kompatibilita a integrace se systémy Windows,
- automatická instalace a aktualizace,
- rychlost, funkčnost a stabilita,
- zázemí stabilní společnosti.
Je tedy součástí všech nových počítačů a zařízení se systémy Windows, takže pokud běžnému uživateli vyhovuje, nepotřebuje žádný jiný prohlížeč instalovat.
Jak vidíme na grafu výše, Google Chrome stále těžce vede s více než 60 %. Na druhé místě je Safari, u kterého je to jasné, když je to jediný pořádně podporovaný prohlížeč pro zařízení společnosti Apple.
Na třetím místě už ale vidíme rostoucí modrou křivku, která představuje prohlížeč Edge. Chrome na první pozici ztrácí, Safari má svou konstantní hladinu, Edge roste. Nemyslím si, že by se to mělo v dohledné době nějak srovnat, ale první tři pozice jsou jasné. Záleží, jak se budou křivky k sobě přibližovat.